Lesson Plan

RPH Pendidikan Kesihatan 

Mata Pelajaran dan kelas             Pendidikan Kesihatan Tahun Satu             

Tema / Tajuk      Kesihatan diri dan reproduktif             

Masa     30 minit            

Standard Pembelajaran                1.2.1 dan 1.2.2           

Objektif Pembelajaran Pada akhir pembelajaran murid dapat:

1.   Mempamerkan kemahiran berkata TIDAK kepada sentuhan tidak selamat dengan nada suara dan 
      intonasi yang betul.         
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran     
1.            Perbincangan tentang maksud sentuhan selamat dan sentuhan tidak selamat berdasarkan tayangan 
                klip video.
2.            Perbincangan tentang pelbagai situasi sentuhan yang selamat dan tidak selamat.
3.            Pelbagaikan kemahiran berkata TIDAK kepada sentuhan tidak selamat.
Elemen Merentas Kurikulum (EMK)      
  1.  Kreativiti
2.  Nilai murni                    
Bahan Bantu Belajar  
 1.  Klip video
2.  Kad imbasan
Penilaian Pengajaran dan pembelajaran        
 1.  Berkata TIDAK dalam pelbagai cara kepada sentuhan tidak selamat dengan yakin dan tegas.      
Refleksi         
1.  37 murid dapat berkata TIDAK kepada sentuhan tidak selamat.
2.  3 murid masih perlu diberi latihan dengan kemahiran berkata TIDAK kepada sentuhan tidak selamat. 
      Murid yang tidak dapat menguasai akan diberi bimbingan dalam kelas seterusnya.
  


 RPH Pendidikan Jasmani 
Tajuk                                             : Asas Pergerakan
Masa                                              : 30 minit
Tunjang Utama                               :  Fizikal dan Estetika
Standard Kandungan                      : 1.3     Melakukan Manipulasi Peralatan
Standard Pembelajaran                   : 1.3.1  Melambung menyambut pundi kacang
Tunjang lain yang disepadukan        : Komunikasi
                                                        Keterampilan Diri
                                                        Literasi Sains dan Teknologi
 Objektif                                         : Pada akhir pelajaran,murid boleh melambung dan menangkap pundi
                                                         kacang dengan keupayaan sendiri
 Nilai                                              : Bekerjasama,toleransi,bertanggungjawab dan keberanian
Langkah Set Induksi
1. Murid melakukan aktiviti memanaskan badan dengan bimbingan guru.Murid dan guru diiringi dengan muzik dan gerakan Chicken Dance.
 Langkah 1
 Lambung dan tangkap pundi kacang
 1. Guru menunjuk cara melambung dan menangkap pundi kacang.
 2. Murid melambung dan menangkap pundi kacang dengan menggunakan dua tangan.
3. Murid melambung dan menangkap pundi kacang menggunakan sebelah tangan.
 Langkah 2
 Lambung dan jalan
 1. Lambung pundi kacang,berjalan ke hadapan dan sambut semula.
Langkah 3
 Permainan kecil-Pundi kacang
 1. Bahagi pelajar kepada dua kumpulan kecil.
 2. Pasukan yang dapat menamatkan pertandingan  dengan melambung sebelah tangan dan dua belah tangan terlebih dahulu dikira sebagai pemenang.
 3. Pasukan yang menang akan diberi hadiah.
 Penutup
 Murid melakukan aktiviti menyejukkan badan dengan bimbingan guru.Murid dan guru melakukan aktiviti diiringi muzik instrumental Kenny G ( Titanik).
 BBM
1. Pundi kacang
2. Skitel
3. Komputer riba

Tajuk                                     : Asas pergerakan
Standard kandungan               : Melakukan Manipulasi peralatan
Standard pembelajaran           : Melambung menyambut pundi kacang
____________________________________________________________________________________
 SENARAI SEMAK
Kelas          : Program Pendidikan Khas Integrasi                Tarikh : 16 November 2011
Isikan Menguasai (M) atau Tidak Menguasai (TM) di ruangan yang disediakan.
Bil          Nama Murid                 Kemahiran yang dilihat                                                           Cacatan Guru
                                                  Mata pandang   Hayunan tangan  Boleh menyambut
                                                  pundi kacang    ke atas                dengan baik
1. Mohd Hafiz                                     M                  M                      M
2. Sulaiman                                          M                  M                     M
3. Asroy                                              M                  M                   TM
4. Philip                                               M                  M                     M
5. Jacky                                              M                   M                   TM
6. Ahmad Faiz                                    M                   M                      M
7. Fuad                                              M                   M                       M
8. Zainal                                             M                   M                       M

Refleksi:
Pada keseluruhan P&P telah mencapai objektif.Hanya 2 orang yang tidak menguasai kemahiran menyambut.Kekuatan P&P ini tidak membosankan pelajar,mereka seronok melakukan akitivi.semua murid diberi pundi kacang untuk merasa dan melakukan aktiviti.Murid telah diberi tunjuk cara terlebih dahulu,sebelum mereka melakukannya.Murid seronok melakukan permaian kecil.
Kelemahan P&P ini kawalan kelas agak tidak baik disebabkan ada pelajar yang mempunyai masalah hiperaktif.


Rancangan Pengajaran Harian
Mata Pelajaran : Pendidikan Jasmani                                              Tahap                    : 1
Tunjang                : Kecergasan                                                         Tahun                   : 3 Cempaka
Tajuk                    : Ketangkasan                                                        Bil. Murid             : 20
Sub tajuk             : Lari tukar arah dan posisi                                    Tarikh                    : 27 Okt 2011
                                                                                                           Masa                     : 7.40-8.20 pg.
Objektif               : Diakhir pelajaran murid-murid dapat    :
Psikomotor         : Bergerak dengan pantas sambil menukar arah dan posisi dengan cara yang betul.
Kognitif               : Menerangkan dengan betul teknik semasa berlari pantas sambil menukar arah.
Efektif                 : Melakukan aktiviti ini dengan suasana yang harmoni dan menyeronokkan.
Persediaan murid                           : Murid pernah berlari dalam kehidupan mereka.
Persediaan guru                              : Skitel, reben, wisel dan pundi kacang.
Mata pelajaran bersepadu             : Bahasa Melayu dan Matematik
Kemahiran berfikir                          : Murid boleh membezakan di antara ketangkasan dan pantas.
Kajian masa depan                         : Berbincang dengan murid alat yang boleh meningkatkan      
                                                           ketangkasan   seseorang.


Fasa/masa

Aktiviti

Fokus Pembelajaran

Organisasi

Catatan

Permulaan
(5 minit)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Perkembangan
(30 minit)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




Kemuncak/
Penutup
(8minit)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 






Refleksi
(7minit)
-Aktivit soal-jawab (kuiz)

-Pemeriksaan kesihatan
-Pemanasan badan
- Permainan carik bulu ayam

 
 
 
 
 
 
 
 



 

Aktiviti 1
-Lari ulang-alik
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Aktiviti 2
-Lari zip-zap
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Aktiviti 3
-Lari zip-zap
(ambil pundi kacang)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 





Permainan Kecil
-Bola Beracun
 
 
 
 
 
 
 
 
-Regangan
 
 
 
 
 

 
 






 

-Ketepatan masa
-Senaman bermula dari kepala hingga ke kaki.
-Murid diberi reben seorang Satu.
-Murid dibahagi kumpulan A dan B
-Kumpulan A cuba mengambil reben di belakang murid kumpulan B.
 
-Murid berbaris ikut kumpulan.
-Bila wisel dibunyikan murid akan berlari.
-Murid patah ke belakang bila sampai ke skitel di hadapan.
-Murid seterusnya akan melakukan aktiviti tersebut.
 
 
-Murid berbaris ikut kumpulan.
-Bila wisel dibunyikan murid berlari pantas melalui skitel yang diletakkan.
-Murid berlari selang-seli melalui skitel dengan kepantasan dan ketangkasan.
-Murid patah ke belakang bila sampai ke skitel akhir.
-Murid seterusnya akan melakukan aktiviti tersebut.
 
-Murid berbaris ikut kumpulan.
- Bila wisel dibunyikan murid berlari pantas melalui skitel yang diletak secara zip-zap.
-Dihujung skitel yang akhir diletakkan pundi kacang.
-Murid mengambil punci kacang tersebut dan berpatah ke belakang secara zip-zap.
-Murid seterusnya akan melakukan aktiviti yang sama dan meletakkan semula pundi kacang tersebut.
 
-Murid akan membuat bulatan.
-Beberapa murid akan masuk ke bulatan.
-Murid dalam bulatan akan cuba mengelak bola yang dibaling oleh rakan mereka.
-Jika terkena bola murid tersebut akan digantikan dengan rakan yang lain.
-Murid berjalan bebas perlahan-lahan.
-Apabila isyarat diberikan murid angkat tangan tinggi dan serentak tarik dan hembus nafas sebanyak 3 kali.
-Pujian diberikan kepada murid.
-Murid menjawab soalan guru.
-Murid berbincang bersama rakan dan cuba menjawab soalan guru.
-Murid cuba membuat kesimpulan tentang apa yang dipelajari pada hari itu.

 
 

2 comments:

  1. Dapat menolong sedikit banyak dalam pengajaran si sekolah....TQ

    ReplyDelete
  2. rujukan yang bagus dapat membantu cikgu-cikgu.

    ReplyDelete